Δεν υπάρχει μεγαλύτερη μοναξιά για έναν Σαμουράι από εκείνη ενός τίγρη στη ζούγκλα
Το βιβλίο του Μπουσίντο
Alain Delon – Ο Σαμουράι
Το βιβλίο του “Μπουσίντο” (ο τρόπος του πολεμιστή) είναι η Βίβλος των Σαμουράι που υπηρετεί έναν πολύ αυστηρό κώδικα συμπεριφοράς- αρχικά υπηρέτες των πλουσίων Ιαπώνων γαιοκτημόνων, μετά δεινοί και ατρόμητοι πολεμιστές. Κεντρικό μότο τους ήταν η απελευθέρωση από το φόβο.
Σαμουράι: Ευγενής πολεμιστής στην παλιά Ιαπωνία δεινός χειριστής του σπαθιού μέλος της τάξης των Σαμουράι που υπηρετούσε τους παλιούς φεουδάρχες υπακούοντας σε έναν αυστηρό κώδικα τιμής. Εάν αποτύγχανε για να αποφύγει την ατίμωση, αυτοκτονούσε με το σπαθί του με τον τελετουργικό τρόπο του χαρακίρι.
“Ο Σαμουράι” Film Noir του Jean-Pierre Melville
Κεντρική Ιδέα
Όταν ο επαγγελματίας δολοφόνος Τζεφ γίνεται αντιληπτός την ώρα που σκοτώνει, προσπαθεί να βρει ένα άλλοθι για να γλυτώσει από τις κατηγορίες – κάτι που θα τον οδηγήσει πιο βαθιά στην προσωπική του απομόνωση.
Alain Delon – “Ο Σαμουράι”
Υπόθεση
Στο Παρίσι, ο Τζεφ Κοστέλο είναι ένας μοναχικός άνθρωπος που δουλεύει ως εκτελεστής “συμβολαίων θανάτου”. Όταν αναλαμβάνει και εκτελεί το φόνο ενός ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου γίνεται ο κύριος ύποπτος για την αστυνομία.
Ωστόσο έχει ένα άλλοθι που μοιάζει να μη καταρρίπτεται καθώς η φιλενάδα του Τζέιν, οι θαμώνες, ακόμη και η πιανίστα που είδε το φόνο, του αποδίδουν την ιδιότητα του αθώου υποστηρίζοντας το άλλοθι του. Αφήνεται ελεύθερος αλλά τον κυνηγούν από τη μια μεριά γκάγκστερ με επικεφαλής εκείνον που τον είχε προσλάβει – βάζοντας έναν άλλον εκτελεστή στη θέση του για να τον σκοτώσει, από την άλλη η Αστυνομία, που δεν έχει πεισθεί για την αθωότητα του.
Λεπτομέρειες
Όταν ο Ντελόν ρώτησε τον Μελβίλ που του είχε φέρει το σενάριο, ποιος θα ήταν ο τίτλος της ταινίας, ακούγοντας “Ο Σαμουράι“, τον οδήγησε αμέσως στην κρεβατοκάμαρα όπου υπήρχε μόνο ένας δερμάτινος καναπές και ένα σπαθί σαμουράι στον τοίχο για διακόσμηση (τυχαίο!).
Ο Ζαν-Πιερ Μελβίλ, τι να πω… είναι σπουδαίος, γνωρίζει τα πάντα – από την κινηματογράφηση ως το μοντάζ, τους φωτισμούς, τα σκηνικά – είναι σαν ένα λεξικό του κινηματογράφου!
Alain Delon, 1967
Ο Aλέν Ντελόν συνεργάστηκε με τον Ζαν-Πιερ Μελβίλ – μετρ του Film-noir στις ταινίες Ο Αστυνόμος, Ο Κόκκινος Κύκλος. Στη ταινία “Ο Σαμουράι” περνάει στην άλλη όχθη – του δολοφόνου, που δεν πείθει για την αθωότητα του την Αστυνομία.
Ο στυλίστας Κινέζος σκηνοθέτης John Woo, εμπνεύσθηκε από αυτή την ταινία, για τον δικό του “Επαγγελματία δολοφόνο” του 1989 της οποίας η υπόθεση βασίστηκε σε έναν επί πληρωμή δολοφόνο, που αυτή τη φορά θέλει να βγάλει χρήματα για να πληρώσει την αποκατάσταση της όρασης μιας ανύποπτης γυναίκας που την έχασε σε μια του “αποστολή”.
Διάλογοι
Όταν ο Τζεφ μπαίνει στο κλαμπ για να σκοτώσει τον ιδιοκτήτη Μάρτι:
Μάρτι: Ποιος είσαι εσύ;
Τζεφ: Δεν έχει σημασία…
Μάρτι: Τι θέλεις;
Τζεφ: Να σε σκοτώσω…
Ψυχροί έξυπνοι μεθοδικοί αστυνομικοί στο κυνήγι ενός ψυχρού έξυπνου μεθοδικού δολοφόνου
Le Samourai – Jean-Pierre Melville
Στοιχεία ταινίας
- Τίτλος: Ο Σαμουράι (The Godson) – Ο Δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο – ελληνικός τίτλος
- Σκηνοθεσία: Ζαν Πιερ Μελβίλ
- Πρωταγωνιστούν: Αλέν Ντελόν, Ναταλί Ντελόν, Φρανσουά Περιέ
- Έτος: 1967
- Είδος: Δράμα, Film noir
- Διάρκεια: 91΄
- Μουσική επένδυση: Φρανσουά ντε Ρομπέ
- Τιμητικές διακρίσεις: Φεστιβάλ Faro Island 1967: Χρυσό Τρένο (Golden Train) υποψηφιότητα καλύτερης ταινίας Ζαν Πιερ Μελβίλ, κοινού: καλύτερος ηθοποιός Αλέν Ντελόν Νικητής Χρυσό Τρένο καλύτερος ηθοποιός: Αλέν Ντελόν
Παρεμφερείς ταινίες “Η Μέρα του Τσακαλιού”, “Ερασιτέχνης Εκτελεστής“
Tags
samurai assassin, police, club-owner gloves
Le Samourai – του Jean-Pierre Melville 1967 (Είδος neo-noir)